Workshop: Lyckas med Marketing Automation B2B

14 november 2018, The Park, Stockholm

Denna heldagsworkshop kommer ge dig ökad insikt och förståelse för vilka byggstenar som behövs för att komma igång och lyckas med Marketing Automation. Att utifrån strategi och målsättning använda ett Marketing Automation-system tillsammans med värdeskapande content som stöttar kunden i köpresan ger bra förutsättningar för att generera fler och bättre leads men också för att bygga lojalitet och sälja mer till befintliga kunder. Du kommer dessutom att få handfasta råd om hur du bygger intressebaserade köpresor i MA-systemet och ny inspiration om hur du kan använda MA-systemet på sälj- och marknadsavdelningen. Vi blandar teori med praktiska övningar och med dig hem får du tips och verktyg för att komma vidare och nå nästa nivå i din MA-satsning.

”Otroligt kunniga föreläsare, och duktiga pedagoger. Trots att det var mycket information på en dag var det tydligt och lätt att ta till sig. Bra uppblandning med övningar.”

”Kursledarna mycket professionella och kunniga inom ämnet och jag tar med mig en hel del ny kunskap att använda i mitt arbete.”

”Suveräna lärare, bra mix av presentation och workshop”

Boka din plats här ➡

Program

08.30 - 09.00  |  Välkomna och frukost

09.00 - 09.10  | Kort presentation av workshopledarna och alla deltagare med fokus på erfarenheter och förväntningar

09.10 - 10.00  |  Marketing Automation (MA) – vad och varför?

  • Vilka delar består ett MA-system av?
  • Marketing Automation, content marketing, inbound marketing och andra buzzwords – hur hänger det ihop och vad rör det mig?
  • Att generera fler och bättre leads eller sälja mer till befintliga kunder
  • Från kampanj till kontinuerlig dialog

10.00 - 10.15 | Paus

10.15 - 12.00 |  Byggstenarna för att lyckas med Marketing Automation

  • Kundinsikt och köpresa
  • Tema och budskap – den röda tråden för ett uthålligt arbete
  • Content – paketering och aktivering
  • Processer, ansvarsområden/roller och ”hur får jag det att fungera i praktiken?”
  • Diskussion och övning

12.00 - 13.00  |  Lunch

13.00 - 14.40  |  Intressebaserade köpresor i MA-systemet – hur gör jag?

  • Skapa leadsmagneter och bygg flöden i MA-systemet för att konvertera leads – så gör du
  • Konverteringar – från emailadress till värdefulla insikter om besökaren
  • Diskussion och övning

14.40 - 15.00  |  Eftermiddagsfika

15.00 - 15.30 |  Exempel från verkligheten – kundcase

15.30 - 16.15 |  Att utvärdera och mäta

  • Viktiga KPIer för inbound marketing
  • Från besökare till kund

16.15 - 16.30  | Att utvärdera och mäta

Det här får du med dig

  • Insikt om hur du och ditt företag har nytta av ett marketing automation-system
  • Vad som behöver finnas på plats för en lyckad MA-satsning
  • Handfasta råd och tips om hur du bygger upp flöden och automationer i MA-systemet som stöttar din strategi.
  • Förståelse för hur content marketing driver ett MA-system framåt.
  • Hur och vilka nyckeltal du kan använda för att mäta och utvärdera.

För vem?

Denna workshop riktar sig till företag och medarbetare som är i ett uppstartsskede, dvs står inför att börja med Marketing Automation alternativt redan har implementerat ett MA-system men upplever det som svårt att komma vidare och/eller se resultat.

Inför workshop

Fundera gärna på vad ni vill uppnå med en Marketing Automation-satsning och vilka bitar som behöver finnas på plats för att lyckas.

Lärare

Susanne Hägvall

HÄGVALL & SJÖMAN

Susanne Hägvall har mer än 20 års erfarenhet av marknadskommunikation, affärsutveckling och ledning inom business-to-business, bland annat som Marknadschef, Key account manager och konsult inom marknadsföring/PR. Hon är även en erfaren utbildare och van att utveckla medarbetare inom affärs- och kunddrivna organisationer. Susanne är grundare och marknadskonsult på B2B-byrån Hägvall & Sjöman, som hjälper företag att arbeta mer affärsdrivande i sin marknadsföring, från mål och strategi till taktik och digital aktivering.

Marina Kjellander

HÄGVALL & SJÖMAN

Marina har sedan 2002 arbetat med strategisk och operativ marknadsföring på B2B-företag inom konsult- och IT-branschen men också produktions- och industriföretag. Marina har bred erfarenhet från strategiarbete, planering och projektledning till att hands-on driva och genomföra leadsgenererande aktiviteter, skriva innehåll samt säkra upp att Marketing Automation används optimalt utifrån uppsatt målsättning. Hon arbetar idag som Marknadskonsult och projektledare på Hägvall & Sjöman.

Yusuf Young

CERTIFIERAD MARKETING AUTOMATION KONSULT

Yusuf är certifierad konsult i Hubspot, Pardot och SharpSpring. Han hjälper företag att lyckas med Marketing Automation och CRM. Yusuf är en praktiskt och processorienterad strateg som hjälper bolag att etablera processer som ger resultat.

Workshoptillfälle

Datum: 14 november 2018
Tid: 09:00 - 16:30 
Registrering och frukost från kl 08.30
Plats: The park, Hälsingegatan 49, Stockholm
Pris: 3 990 kr (exkl. moms)
Kombobiljett: Boka konferens + workshop för 7 480 kr (exkl moms)

Gå 2 eller fler: få 500 kr i rabatt per person.
Välgörenhetsorganisation med 90-konto: 40% rabatt (ange VIP-90)

Boka din plats ➡

MISSA INTE VÅR ERFARENHETSGRUPP I ÄMNET

Vi har nu startat vår sjuttonde ERFA-grupp och den här gången inom Marketing Automation B2B. Workshop nr 2 (av 4) är den 12 november. 

Redan bokade & prelbokade företag är: Tre, Stena Line, Samhall, Stockholm Exergi, Aiorema, Social Adwords Stockholm och Karnov Group Sverige.

Arbetar du med eller ska starta upp marketing automation inom B2B? Vill du lära dig mer och utbyta erfarenheter med andra i samma situation som du? I din specifika roll sitter du ofta ensam i organisationen. Du saknar kanske någon att bolla idéer med, här erbjuds du ett nätverk av sparringpartners som kan ge dig värdefull input och kunskap.

Läs mer om ERFA-gruppen och intresseanmäla dig här.